Direktlänk till inlägg 13 januari 2009

var härstammar jag ifrån?

Av Mona - 13 januari 2009 09:57

Efter att jag läst i Christinas blogg om hennes systers släktforskning blev jag jätte sugen på att själv börja forska lite. Det skulle vara jätte spännande att se vad som har hänt inom släkten under alla tider. Vem vet, kanske är vi av en finare ätt eller härstammar från någon fuling. Jag tror helt klart att jag ska försöka ta mig iväg någon dag och intervjua farmor och mormor, kanske kan de komma med något matnyttigt. Kanske kan jag komma igång ordentligt och få lite ordning och reda på släktband...


Jag har även en liten fundering på att fara till farmor och få henne att berätta om sitt liv. När jag var liten sov jag jätte ofta hos farmor och farfar. På sommaren när vi var på stugan i Tröndön så sov jag och farmor alltid i lillstugan på gården. På kvällarna berättade hon om när hon var ung. Jag tyckte redan då att det var jätte spännande. Farmor var jätte duktig på att berätta och beskriva. Hon levde ju i en helt annan generation och de hade ett helt annat liv än det vi lever idag. Snart dör det ut och vem ska då minnas om inte vi kan återberätta...

Av mormor har jag tyvärr inga speciella minnen. Jag har aldrig sovit där som liten eller varit där ofta för den delen. Det var liksom jag och farmor...


Sen kan jag ju inte säga annat än att det är en liten dröm att kunna skriva, forska och berätta. Att göra det på ett sätt som är fängslande och intressant. Aningen inspirerad har jag också blivit av Camilla Läckbergs böcker. Speciellt Tyskungen där Erica i boken forskar runt sin egen mamma och hennes historia. Riktigt spännande.

 
 
Christina

Christina

13 januari 2009 10:46

hej..kul att inspirera..visst är det superintressant??
ta till vara din farmors historier fr förr, dem lever ju inte vidare annars.
Du har en nominering på min sida.kramis

http://leonletizia.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mona - 7 februari 2009 22:48

Vänner, nu är det fixat och klart. Mitt projekt är genomfört. Det gick betydligt fortare än vad jag hade väntat. Jag vill tacka Jennifer, som har hjälpt mig på traven. Utan hennes hjälp hade det inte gått såhär bra. Numera kan ni läsa om mitt liv på ...

Av Mona - 7 februari 2009 12:27

Igår gick jag in med inställningen att det här skulle bli en bra dag på alla sätt och vis. Dagen började med att jag vaknade på totalt fel sida. Det är -20 grader ute, det blåser och det snöar. Jag har en antydan till skallebang och det känns inte al...

Av Mona - 6 februari 2009 21:39

Jag känner att det är torka idag på bloggfronten. Typisk fredag? Är helt tom i huvudet. Skulle behöva sova men vill njuta en liten stund till av total ensamhet nu när karlarna mina sover. Egentligen borde jag inte vara så trött med tanke på att jag b...

Av Mona - 6 februari 2009 16:14

Imorgon ska jag göra mig så vacker jag bara kan. Jag ska anstränga mig till det yttersta. Varför? Jo, bara för att jag vill. Bara för att jag kan. Bara för att få lite glans på vardagen. Jag ska ha kjol på mig. Jag ska känna mig på topp. Jag ska vara...

Av Mona - 5 februari 2009 22:05

När jag kom hem från jobbet idag var Dennis och Linus ute och skottade. Linus var kanske inte på sitt allra charmigaste humör, kanske hungrig... I alla fall visade det sig att Dennis hade kört fast med fyrhjulingen och jag var tvungen hjälpa honom at...

Ovido - Quiz & Flashcards